30.3.14

Disparitia unui cosmar?

Autor: Ad Schaerlaeckens

Doctorul  M. este un bun veterinar si, totodata, un bun crescator de porumbei. Când mi-a spus ca nu-si tratase porumbeii împotriva tricomonozei de ceva ani, trebuie sa fi vazut
neîncrederea din ochii mei. Nu am înteles ce a vrut sa spuna, dar eram foarte interesat. Cunoasteti, desigur, obsesia mea pentru tricomonoza de-a lungul anilor. si nu doar a mea.

OBSESIA
Va vine sa credeti ca a fost o perioada când abia puteam creste un pui fara sa-mi tratez pasarile în prealabil? Îi tratam în perioada clocitului, dar, chiar si asa, puii se îmbolnaveau mai târziu. De ce era o problema în mod special a mea? Poate din cauza faptului ca, în tinerete, deja îmi dadusem seama cât de periculoasa poate fi tricomonoza si, în consecinta, am fost printre primii care si-a tratat porumbeii cu regularitate. Mi-e teama ca a trebuit sa platesc pentru asta. Dupa câteva sute de astfel de tratamente, parca eu însumi creasem o familie de tricomonaze, foarte greu de eliminat. Mai târziu, când am citit si am aflat despre o crestere alarmanta a rezistentei acestor bacterii la tratamente si despre medicamente care nu mai erau eficiente, sau porumbei care abia mai puteau fi vindecati, am simtit ca sosise momentul pentru o schimbare. Primul pas a fost achizitinarea a doua seturi de adapatoare, iar astazi nu îmi mai tratez pasarile de câtiva ani încoace. Asa ceva era de neînchipuit în trecut.    

SCHIMBAREA
Acum câtiva ani, când boala pasarilor tinere (Adeno-coli) devenise un cosmar pentru multi crescatori, a intervenit schimbarea. “Da-le pasarilor otet de mere si n-o sa se mai îmbolnaveasca de Adeno-coli”, se spunea. Eu sunt o persoana sceptica din fire, de aceea aveam dubile mele si se pare ca am avut dreptate. Colegii de breasla, care le-au oferit pasarilor otet de mere, si-au dat seama ca nu folosea la nimic. Apoi, Piet van de Merwe a vrut sa încerce si el. Le-a dat porumbeilor otet de mere si de atunci nu a mai avut probleme cu Adeno-coli. Otetul, ca mijloc de prevenire a aparitiei Adeno, era numai o dorinta desarta. Nici mai mult, nici mai putin. Dar, în cazul de fata, n-a fost asa.  



 Usturoiul: dupa multi ani de scepticism, acum cred în eficienta lui.

VETERINARII
Am discutat adesea cu medicii veterinari specializati în porumbei despre otetul de mere. Toti erau de acord ca e benefic si unul dintre ei a facut o remarca care a declansat marea schimbare. “Daca le administrati frecvent porumbeilor otet de mere, veti tine tricomonoza la distanta”, mi-a zis medicul respectiv. De asemenea, am devenit interesat de un alt produs care întotdauna ma facea sa râd înainte: usturoiul. “O sa-l încerc, n-am nimic de pierdut”, ma gândeam eu în sinea mea si am rugat-o pe sotie sa se duca la supermarket si sa cumpere usturoi si otet de mere. Nu a avut nimic de obiectat, probabil pentru ca erau ieftine. De atunci, 4 zile pe saptamâna am început sa pun usturoi si otet în adapatoare, în afara sezonului competitional. s nu am mai spalat adapatoarele cu soda asa cum obisnuiam, doar faceam plinul zilnic. Ia ghiciti ce s-a întâmplat?. Din ziua aceea, nu am mai avut probleme cu tricomonoza.

ALTI CRESCATORI
Între timp, am citit si am aflat ca:
- Campionul Jef van Winkel a facut acelasi experiment si nu a mai avut de-a face cu tricomonoza administrând otet de mere si usturoi în apa de baut.
- Campionul Andre Roodhooft a ajuns la aceeasi concluzie.
- Tricomonoza a devenit istorie pentru belgianul Rene Mertens, campionul national la categoria AS, dupa ce a început sa le dea pasarilor otet de mere cu ceva ani în urma.
- Ori de câte ori doctorul Schroeder, specializat în porumbei, testa pasari care nu aveau tricomonoza, îl întreba pe crescator daca le daduse otet de mere, iar raspunsul era afirmativ.
Se pot însela toti acesti oameni? As vrea sa mai adaug un lucru în ce priveste dezinfectarea adapatoarelor. În crescatoria lui Willem de Bruyn, adapatoarele nu sunt curatate niciodata, iar plinul se face automat. “Dar nu se murdaresc?”, l-am întrebat eu. “si ce daca?”, a fost reactia lui. 


                
Otetul de mere: de ce sa nu-l încercati?
Nu aveti nimic de pierdut, dimpotriva, numai de câstigat!

MOTIVUL
Motivul pentru care am scris acest articol a fost o întrebare venita din partea unui prieten columbofil care are porumbei de la mine. Îsi întarcase puii si m-a întrebat daca ar trebui sa-i trateze împotriva tricomonozei. “De ce vrei sa faci asta?”, l-am întrebat. “Cumpara medicamente doar ca sa fii pregatit. Atâta vreme cât puii manânca bine si au vitalitate în ei, lasa-i în pace si verifica-le ciocurile din când în când. Daca nu observi nici o ‹amenintare› sau mucozitati, daca puii nu respira greu iar gainatul e în regula, atunci nu te apropia de medicamente. Medicamentele trebuie sa fie la îndemâna doar pentru orice eventualitate. Cel mai bun lucru care ti se poate întâmpla e ca acestea sa fie de prisos si sa trebuiasca sa le arunci mai târziu!

DE CE?
“Bineînteles ca o parte dintre puii pe care îi întarci s-ar putea sa aiba tricomonoza, desi par în regula”, i-am zis. “Dar…prin intermediul medicamentelor nu le oferi sansa de a trece singuri peste problema, ci le distrugi armele de lupta împotriva infectiei.”

STUDIU
Din moment ce nu sunt om de stiinta iar tricomonoza reprezinta o problema pentru multi crescatori, am studiat numeroasele investigatii care s-au facut într-o serie de tari. Majoritatea au ajuns la aceleasi concluzii:
- Sunt vulnerabili în special porumbeii care au fost tratati în dese rânduri.
- E o trasatura genetica, unele familii sunt foarte vulnerabile, altele par imune.
- O alegere buna, poate cea mai buna, este Ronidazol-ul de vreme ce nu este toxic si poate fi administrat tot timpul anului, inclusiv pasarilor aflate în sezonul de reproductie sau de napârlire. Dar asigurati-va ca medicamentul sa fie în concentratie de 10%! (1,5 grame la 1 litru de apa).
- Nici Flagyl (Metronidazol) nu e rau, însa nu se dizolva în apa, deci trebuie sa-l administrati sub forma de pastile, pe cale orala.
- E bun si Spartrix (Carnidazol), dar o singura pastila nu este eficienta.
- Cercetatorii au descoperit ca porumbeii scapa de tricomonoza dupa numai doua zile de tratament, indiferent ce medicament alegeti.
- Cel mai bine ar fi sa nu tratati deloc daca pasarile sunt în forma. Cu cât tratati mai putin, cu atât medicamentul va fi mai eficient când îl veti aplica.

În ce priveste neadministrarea tratamentului, se întelege ca ma refer la reproducatori si nu la zburatori, care intra în contact cu pasari bolnave în masina de concurs. În cazul acestor pasari, ar trebui sa fiti permanent în alerta, în special pe canicula.

Fireste ca usturoiul si otetul de mere nu sunt curative, însa, din câte se pare, dau rezultate daca sunt folosite preventiv!
Sursa : http://www.schaerlaeckens.com/

© Ad Schaerlaeckens


Niciun comentariu: